hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > هرمزگان| تهدید مراتع با آتش

هرمزگان| تهدید مراتع با آتش

اگرچه باور عمومی بر این است که با پایان فصل گرم سال احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها پایان می‌یابد اما در عمل این‌گونه نیست و تهدید آتش‌سوزی همچنان وجود دارد؛ بارش باران‌های بهاری که امسال بیش از سال‌های دیگر بوده، روی خوش ترسالی را به طبیعت باز گرداند اما موجب نگرانی وقوع آتش‌سوزی در استان هرمزگان شده است.

به گزارش ایرنا، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها مربوط به عامل انسانی است. سرهنگ علی عباس نژاد اظهار داشت: آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور طی خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش‌یافته است. او افزود: در دو ماه نخست سال جاری به علت سرد بودن هوا و ورود کمتر مردم به عرصه‌های طبیعی، آتش‌سوزی زیادی نداشته‌ایم اما در خردادماه آمار آتش‌سوزی‌ها افزایش یافت به‌طوری‌که در جنگل‌ها، ۹۰ فقره و در مراتع ۳۰۰ فقره آتش‌سوزی گزارش شد. عباس نژاد خاطرنشان کرد: براثر آتش‌سوزی در خردادماه امسال، علی‌رغم تلاش‌های یگان حفاظت از منابع طبیعی حدود ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور آسیب دید. او ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشأ انسانی دارد و برخی افراد با آتش روشن کردن در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار و یا اشیایی که نور را منعکس می‌کنند موجب آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می‌شوند. این مقام مسئول، سوزاندن علف‌های مزارع نزدیک به جنگل‌ها و عدم کنترل آتش را از دیگر عوامل آتش‌سوزی در زمین‌های طبیعی اعلام کرد و گفت: برخی از آتش‌سوزی‌ها نیز عمدی و ریشه در اختلافات منطقه‌ای دارد. به گفته او، در خردادماه امسال بیشترین میزان آتش‌سوزی‌ها مربوط به استان‌های خوزستان، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: در سال جاری با توجه به افزایش چشمگیر نزولات آسمانی، پهنه مرتعی پوشیده از علف است و با گرمای هوا و خشک شدن آن‌ها، امکان آتش‌سوزی در این زمین‌ها بیشتر شده و مردم هم باید در صورت ورود به این عرصه‌ها مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

مهار ۸ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های هرمزگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اتفاق افتاده که در کمترین زمان توسط نیروهای یگان حفاظت مهارشده است. امید ذاکری افزود: در مدت یک سال گذشته، بارش‌های خوبی در این استان به وجود آمده که باعث خشک شدن گیاهان علفی در فصل تابستان می‌شود و احتمال آتش‌سوزی نیز بالا می‌رود زیرا وزش باد از علت گسترش آن می‌شود. او با اشاره به اینکه هیزم و مواد اولیه برای آتش‌سوزی در سطح مراتع وجود دارد بیان کرد: مردم از برپا کردن آتش‌های غیرضروری پرهیز کنند و ظرف‌های پلاستیکی، شیشه‌ای، کبریت و دخانیات را بدون خاموش کردن در طبیعت رها نکنند. این مقام مسئول اظهار داشت: همچنین طی یک سال گذشته، ۵ مورد آتش‌سوزی در استان به علت وجود پسماندهای زراعی در مزارع اتفاق افتاده است. ذاکری خاطرنشان کرد: سامانه تلفنی ۱۵۰۴ مربوط به امداد جنگل و مرتع است و یگان حفاظت از منابع طبیعی در طول شبانه‌روز آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص آتش‌سوزی‌ها است.

۱۵۰۴ پل ارتباطی مردم و یگان حفاظت از منابع طبیعی

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی هرمزگان گفت: سامانه گویای ۱۵۰۴ به‌عنوان پل ارتباطی بین طبیعت دوستان و این اداره کل است که از سال ۹۲ در کشور راه‌اندازی شده است. اسماعیل خادمی بیان کرد: هدف از راه‌اندازی سامانه ۱۵۰۴، حفظ منابع طبیعی و خدادادی است و استفاده از این سامانه رایگان بوده که مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی، تخریب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی تماس بگیرند. او خاطرنشان کرد: مأموران یگان حفاظت از منابع طبیعی پس از دریافت تماس‌ها در کمترین زمان به محل اعزام‌شده و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی هرمزگان عنوان کرد: بر اساس قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، آتش روشن کردن در جنگل و آتش‌سوزی در آن جرم است و مجازات نقدی و حبس را به همراه دارد. خادمی افزود: طبق مواد ۴۵، ۴۶ و ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور مراتع بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است. او ادامه داد: درصورتی‌که به علت بی‌مبالاتی حریقی در جنگی رخ دهد، مجرم از دو ماه تا یک سال حبس و همچنین هر فردی در تنه درخت «پی زده یا کت» و یا درون آن آتش روشن کرده باشد به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد